Анатолій Ткачук
05.11.2012

МІНРЕГІОН по-норвезьки


01.11.2012 українська делегація мала зустріч у Міністерстві регіонального розвитку та місцевого самоврядування.
Міністерство майже «жіноче», міністр та держсекретар, керівник ключового управління – жінки.
Міністр представляє партію Центр, яка традиційно орієнтується на підтримку регіонів в першу чергу сільських.
Міністерство сильно постраждало від теракту Брейвіка, у старій будівлі вибиті всі вікна, зараз міністерство знаходиться разом із ще трьома міністерствами у новому будинку із новим склом, який вистояв.
Економічна ситуація в Норвегії дуже добра. Економічні індикатори регіонів приблизно однакові, що нетипово для європейських країн.
З 1960-тих років Норвегія веде активну регіональну політику: зробили добрі дороги, передали значні повноваження муніципалітетам і зробили так, щоб людям було добре жити в регіонах.

Держсекретар пані Анна Беате Твіннерейм підкреслює: «Наше завдання, аби по територіях населення в основному залишались там, де живе зараз. Але економіка диктує наприклад більші вимоги до освіти для нових галузей, тому ми переглядаємо свої підходи і до освіти.»
Головними складовими для регіональної політики є: топографія, демографія, далі економіка.
10-12% населення живе в столиці, це добрий показник. В Норвегії густота населення 14 осіб на кВ км, в Україні – 75. Тільки 2% території Норвегії населено, тому між населеними пунктами великі відстані. Ці складові – населення та території є головними для ДРП Норвегії.
Одне з завдань ДРП, як зв’язати села, селища, міста в єдиний державний організм. Нам важливо використовувати всю територію держави для розвитку.
Друге наше завдання не допустити зміни системи розселення у бік її концентрації. Ми не можемо допустити аби люди переселялись із хуторів та сіл у міста, нам важливо зберегти систему розселення, аби не появлялись порожні території та території з надмірною концентрацією населення.
Люди мають отримати можливість жити там, де вони хочуть, а не там, куди змушує їх переселятись життя.
Безробіття в Норвегії найнижче в Європі, але ми не можемо розслаблятись. Внутрішня міграція направлена в регіон столиці, але 2011 рік у порівнянні з 2006 роком ситуація суттєво змінилась: процес міграції під корегувався – виїзд-в’їзд у регіони почав бути більш збалансованим.
Демографічні прогнози є дуже важливими для формування ДРП на майбутнє. Тому міністерство тісно працює із службами статистики та прогнозування.
Зростання кількості пенсіонерів щодо працюючих у майбутньому – це виклик на який слід готувати відповідь уже сьогодні.
Тенденція розвитку економіки Норвегії така, що на майбутнє планується розвиток тих галузей промисловості, де високі вимоги до освіти. І завдання держави, аби такі підприємства більш рівномірно розміщались по території, а для цього потрібно поліпшувати освіту та дороги, за якими можна діставатись до роботи.
Ми створюємо умови аби такі підприємства відкривали у слабо заселених районах.
Міністерство значні кошти направляє в регіони для того аби вони самостійно мали змогу планувати свої витрати на свої потреби.
Ми регулюємо стимулювання працедавців розміщувати виробництва у проблемних регіонах через різні ставки податку на працедавця: 5 зон від 0% до 10%. У північних районах такий податок 0%, в Осло 10%.
Маленькі магазини у проблемних територіях отримують державну підтримку (наприклад, паливо на зиму). Якщо є магазин, то це місце комунікації, це спосіб збереження села. Для пенсіонерів – це єдине, що ще їх тримає в селі, де не живуть їх діти, де вони не працюють.
Мінрегіон співпрацює з різними організаціями: інновації в Норвегії, товариство промислового розвитку, норвезька науково-дослідна рада…
Міністерство готує звіт для парламенту з розвитку промисловості в регіонах.
Мінрегіон координує зусилля інших міністерств у розвитку в регіонах, відслідковує ініціативи інших міністерств щодо розвитку і намагається внести корективи, виходячи із проблем розвитку окремих територій.
Міністерство також працює з регіонами та муніципалітетами щодо визначення пріоритетів розвитку та започаткування нових послуг для громадян, також аналізує ініціативи парламенту щодо їх впливу на муніципалітети.
Для цього встановлені спеціальні процедури. Міністерство на ранніх стадіях появи документу, прийняття якого може вплинути на ОМС, має брати участь у обговорення такого проекту.
Міністерство працює тісно з асоціацією місцевих та регіональних влад (КС) саме в консультації щодо бюджету та проблем розвитку територій. Мета консультацій досягнути погодження інтересів і досягнення максимальних можливостей від впровадження новації.
Консультації модеруються міністром РР.
Перед першою зустріччю КС з Урядом по бюджету відбувається зустріч КС з мінрегіоном та мінфіном. Потім відбувається друга зустріч після ревізії проекту бюджету, далі відбуваються зустрічі КС з окремими міністрами. Після того, як бюджет відправили у парламент, через 2 тижні відбувається нова зустріч.
Всі матеріали на переговори і результати переговорів публікуються на сайті міністерства та сайті КС. Зустрічі з КС це консультації, а не переговори.
З 2006 року КС може проводити оцінку витрат, що можуть понести ОМС через ті, чи ті рішення держави. Домовленості між міністерствами та ОМС формалізовані договорами є нормальна практика посилення можливостей ОМС без внесення змін до законодавства. Уряд розробляє формат договорів.
Міністерство є визначальним для підписання договору. Від нього залежить чи буде підписуватись угода, яку пропонує ОМС через КС. Правда негативної практики тут не має, всі договори, що пропонувались були підписані.
Система переговорів та угод уже працює 11 років. Обидві сторони добре розуміють потреби ОМС та можливості уряду. Міністерства тепер більше розуміють вплив від їх актів в територіях і тому більш обережно ставляться до змісту цих актів. КС і держава задоволені такою практикою.
В законах не написано що МС мають обновлятись, модернізовуватись і т.п. Завдання Мінрегіону стимулювання розвиток муніципалітетів. На практиці ОМС можуть подавати заяви у Мінрегіон на підтримку їх заходів з розвитку. Мінрегіон створив програму «разом будуємо кращу комуну» на 2011-15 роки. Всі муніципалети можуть подаватись на участь у програмі. Мета програми підтримувати місцеві проекти по певним темам: лікарняні, поліпшення іміджу муніципалітету серед населення, неповна зайнятість населення…
Головною умовою підтримки: реалізація на місцях, в проекті мають брати участь депутати та члени виконавчих органів, громадяни(на це дається 300 тисяч в рік)
Програма Мінрегіону направлена на зміну ментальності людей щодо своєї ролі у розвитку комуни, підтримки внутрішньої стабільності у громаді.
Отже норвезький Мінрегіон – активний гравець у сфері координації діяльності міністерств у регіонах, Мінрегіон – це майданчик для консультацій між органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади, а також провідник ідей підтримки місцевого самоврядування та його вкорінення у громади, аби громада та органи місцевого самоврядування були одним організмом, який динамічно розвивається.