Відкриваючи засідання, голова Комітету Давид Жванія, зокрема, зазначив, що питання законодавчого регулювання співробітництва територіальних громад є частиною більш загального завдання щодо кардинальної реформи системи здійснення влади в Україні.

Д.Жванія наголосив, що практично всіма політичними силами, органами державної влади та їх посадовими особами, органами місцевого самоврядування та їх асоціаціями, вітчизняними та міжнародними неурядовими організаціями, провідними ученими, експертами, фактично всім суспільством підтримано вектор реформування публічної (державної і самоврядної) влади на засадах децентралізації, субсидіарності, широкого застосування механізмів демократії участі з використанням перевірених часом положень Європейської хартії місцевого самоврядування. "Потреба у цьому назріла давно, але нинішня ситуація вимагає від нас просто ювелірного підходу до планування і реалізації перерозподілу повноважень на вищих, центральних та місцевих рівнях влади, масштабної і всеохоплюючої трансформації всього владного механізму",- сказав голова Комітету.




Він також підкреслив, що "ключовим завданням є забезпечення балансу дій. З однієї сторони, необхідні досить рішучі і швидкі заходи, оскільки вже більше десяти років ми не просунулися далі дискусій і дебатів; з іншої - це мають бути добре продумані і прораховані кроки, оскільки в умовах зовнішньої агресії ми зобов’язані чітко прогнозувати наслідки, щоб не допустити будь-яких загроз єдності і територіальній цілісності країни".

За словами Д.Жванії, самоврядна складова народовладдя "повинна отримати всі важелі впливу на забезпечення високої якості життя людей, а громади, нарешті, стати справжніми господарями на своїх територіях в кращих традиціях європейського досвіду".

Народний депутат сказав також, що успішна діяльність органів самоврядування потребуватиме в першу чергу надійної законодавчої основи, яка врегульовуватиме проблематику місцевих референдумів, самоорганізації населення, зборів громадян за місцем проживання, місцевих ініціатив, мирних зібрань. "Передбачається робота з опрацювання давно анонсованих законопроектів щодо співробітництва територіальних громад, їх об’єднання, вирішення питань адміністративно-територіального устрою, удосконалення бюджетного і податкового законодавства, щоб глибоко дотаційні і залежні від держави місцеві бюджети стали самодостатніми",- підкреслив Д.Жванія.

Він також наголосив, що зміни мають також торкнутися органів виконавчої влади на місцях шляхом зосередження їх функцій виключно на питаннях контролю і нагляду, а обласні та районні ради повинні, врешті, отримати власні виконавчі органи, які забезпечуватимуть реалізацію владних повноважень на відповідних територіальних рівнях.

За словами голови Комітету, "в якості орієнтиру і плану дій у даному напрямі могла б виступити затверджена Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 1 квітня 2014 року № 333-р Концепція реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, яка пройшла широке обговорення і отримала схвальні відгуки органів місцевого самоврядування та їх асоціацій, муніципальної громадськості". "Звичайно, що масштабна реалізація її ключових положень з відновлення реального самоврядування на рівні районів і областей та відповідної трансформації місцевих державних адміністрацій може бути здійснена лише після внесення змін до Конституції України, однак вже сьогодні можна робити підготовчі кроки, які відповідають загальному напрямку реформ",- підсумував голова Комітету.

Віце-прем’єр-міністр, Міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Володимир Гройсман, характеризуючи законопроект про співробітництво територіальних громад (реєстр. № 4756), зазначив, що, згідно із документом, територіальні громади отримають можливість об’єднуватись і вирішувати місцеві проблеми спільно шляхом використання організаційних та адміністративних ресурсів. За його словами, законопроект також передбачає можливості спільного фінансування підприємств та організацій. В.Гройсман повідомив про передбачене проектом державне стимулювання співробітництва громад, зокрема, шляхом надання субвенцій місцевим бюджетам для реалізації завдань у пріоритетних сферах державної політики. "Держава таким чином матиме можливість стимулювати посилення спроможності громад до забезпечення реалізації більш широкого кола повноважень, а отже, сприяти їх підготовці до впровадження реформи місцевого самоврядування в повному обсязі",- сказав він.

Радник в.о. Президента України, Керівник Головного управління з питань конституційно-правової модернізації Адміністрації Президента України Марина Ставнійчук підкреслила, що "сьогодні важливим є те, що даним законопроектом передбачена велика кількість різних форм співпраці територіальних громад, які в майбутньому дадуть позитивний ефект, а саме: утворення громадами спільних комунальних підприємств, установ та організацій — спільних інфраструктурних об’єктів, утворення громадами спільного органу управління для спільного виконання визначених законом повноважень, делегування одній з громад виконання певних завдань з передачею ресурсів тощо".

Перший Заступник Голови Державного фонду сприяння місцевому самоврядуванню України Олена Тертишна зазначила, що органи місцевого самоврядування позитивно оцінюють можливості об'єднання зусиль територіальних громад у вирішенні спільних проблем соціально-економічного розвитку. "Свідченням цього є корпоративні проекти, які надходили протягом останніх років на Всеукраїнський конкурс проектів та програм розвитку місцевого самоврядування від різних областей України і де партнерами в реалізації проекту спільно виступають органи місцевого самоврядування та бізнес-структури, підприємці тощо",- сказала вона.

У засіданні "круглого столу" взяли участь народні депутати, представники органів державної влади, місцевого самоврядування та їх провідних асоціацій, неурядових організацій, науковці, міжнародні та вітчизняні експерти.

Підбиваючи підсумки обговорення, учасники зазначили, що проведення таких заходів та відкрите обговорення законопроектів є важливим і актуальним, оскільки встановлення на законодавчому рівні механізму співробітництва територіальних громад є одним із основних завдань реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні і важливим компонентом у формуванні фінансової спроможності територіальних громад самостійно створювати більш ефективне надання послуг місцевому населенню шляхом кооперації власних ресурсів.


" /> Актуальні питання законодавчого регулювання співробітництва територіальних громад обговорено під час круглого столу за підтримки проекту DESPRO

Актуальні питання законодавчого регулювання співробітництва територіальних громад обговорено під час круглого столу за підтримки проекту DESPRO

Відкриваючи засідання, голова Комітету Давид Жванія, зокрема, зазначив, що питання законодавчого регулювання співробітництва територіальних громад є частиною більш загального завдання щодо кардинальної реформи системи здійснення влади в Україні.

Д.Жванія наголосив, що практично всіма політичними силами, органами державної влади та їх посадовими особами, органами місцевого самоврядування та їх асоціаціями, вітчизняними та міжнародними неурядовими організаціями, провідними ученими, експертами, фактично всім суспільством підтримано вектор реформування публічної (державної і самоврядної) влади на засадах децентралізації, субсидіарності, широкого застосування механізмів демократії участі з використанням перевірених часом положень Європейської хартії місцевого самоврядування. "Потреба у цьому назріла давно, але нинішня ситуація вимагає від нас просто ювелірного підходу до планування і реалізації перерозподілу повноважень на вищих, центральних та місцевих рівнях влади, масштабної і всеохоплюючої трансформації всього владного механізму",- сказав голова Комітету.




Він також підкреслив, що "ключовим завданням є забезпечення балансу дій. З однієї сторони, необхідні досить рішучі і швидкі заходи, оскільки вже більше десяти років ми не просунулися далі дискусій і дебатів; з іншої - це мають бути добре продумані і прораховані кроки, оскільки в умовах зовнішньої агресії ми зобов’язані чітко прогнозувати наслідки, щоб не допустити будь-яких загроз єдності і територіальній цілісності країни".

За словами Д.Жванії, самоврядна складова народовладдя "повинна отримати всі важелі впливу на забезпечення високої якості життя людей, а громади, нарешті, стати справжніми господарями на своїх територіях в кращих традиціях європейського досвіду".

Народний депутат сказав також, що успішна діяльність органів самоврядування потребуватиме в першу чергу надійної законодавчої основи, яка врегульовуватиме проблематику місцевих референдумів, самоорганізації населення, зборів громадян за місцем проживання, місцевих ініціатив, мирних зібрань. "Передбачається робота з опрацювання давно анонсованих законопроектів щодо співробітництва територіальних громад, їх об’єднання, вирішення питань адміністративно-територіального устрою, удосконалення бюджетного і податкового законодавства, щоб глибоко дотаційні і залежні від держави місцеві бюджети стали самодостатніми",- підкреслив Д.Жванія.

Він також наголосив, що зміни мають також торкнутися органів виконавчої влади на місцях шляхом зосередження їх функцій виключно на питаннях контролю і нагляду, а обласні та районні ради повинні, врешті, отримати власні виконавчі органи, які забезпечуватимуть реалізацію владних повноважень на відповідних територіальних рівнях.

За словами голови Комітету, "в якості орієнтиру і плану дій у даному напрямі могла б виступити затверджена Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 1 квітня 2014 року № 333-р Концепція реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, яка пройшла широке обговорення і отримала схвальні відгуки органів місцевого самоврядування та їх асоціацій, муніципальної громадськості". "Звичайно, що масштабна реалізація її ключових положень з відновлення реального самоврядування на рівні районів і областей та відповідної трансформації місцевих державних адміністрацій може бути здійснена лише після внесення змін до Конституції України, однак вже сьогодні можна робити підготовчі кроки, які відповідають загальному напрямку реформ",- підсумував голова Комітету.

Віце-прем’єр-міністр, Міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Володимир Гройсман, характеризуючи законопроект про співробітництво територіальних громад (реєстр. № 4756), зазначив, що, згідно із документом, територіальні громади отримають можливість об’єднуватись і вирішувати місцеві проблеми спільно шляхом використання організаційних та адміністративних ресурсів. За його словами, законопроект також передбачає можливості спільного фінансування підприємств та організацій. В.Гройсман повідомив про передбачене проектом державне стимулювання співробітництва громад, зокрема, шляхом надання субвенцій місцевим бюджетам для реалізації завдань у пріоритетних сферах державної політики. "Держава таким чином матиме можливість стимулювати посилення спроможності громад до забезпечення реалізації більш широкого кола повноважень, а отже, сприяти їх підготовці до впровадження реформи місцевого самоврядування в повному обсязі",- сказав він.

Радник в.о. Президента України, Керівник Головного управління з питань конституційно-правової модернізації Адміністрації Президента України Марина Ставнійчук підкреслила, що "сьогодні важливим є те, що даним законопроектом передбачена велика кількість різних форм співпраці територіальних громад, які в майбутньому дадуть позитивний ефект, а саме: утворення громадами спільних комунальних підприємств, установ та організацій — спільних інфраструктурних об’єктів, утворення громадами спільного органу управління для спільного виконання визначених законом повноважень, делегування одній з громад виконання певних завдань з передачею ресурсів тощо".

Перший Заступник Голови Державного фонду сприяння місцевому самоврядуванню України Олена Тертишна зазначила, що органи місцевого самоврядування позитивно оцінюють можливості об'єднання зусиль територіальних громад у вирішенні спільних проблем соціально-економічного розвитку. "Свідченням цього є корпоративні проекти, які надходили протягом останніх років на Всеукраїнський конкурс проектів та програм розвитку місцевого самоврядування від різних областей України і де партнерами в реалізації проекту спільно виступають органи місцевого самоврядування та бізнес-структури, підприємці тощо",- сказала вона.

У засіданні "круглого столу" взяли участь народні депутати, представники органів державної влади, місцевого самоврядування та їх провідних асоціацій, неурядових організацій, науковці, міжнародні та вітчизняні експерти.

Підбиваючи підсумки обговорення, учасники зазначили, що проведення таких заходів та відкрите обговорення законопроектів є важливим і актуальним, оскільки встановлення на законодавчому рівні механізму співробітництва територіальних громад є одним із основних завдань реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні і важливим компонентом у формуванні фінансової спроможності територіальних громад самостійно створювати більш ефективне надання послуг місцевому населенню шляхом кооперації власних ресурсів.