Павло Козирєв про реформу місцевого самоврядування
Павло Козирєв: Ми всі повинні усвідомити, що реформу місцевого самоврядування ми робимо для себе
У жовтні 2016 року ми маємо рік об’єднання перших 159 громад. Є певні плюси і мінуси. Чи сприятиме їх приклад, на Вашу думку, подальшому процесу об’єднання територіальних громад та здійсненню реформи місцевого самоврядування в Україні?
Звичайно, приклад перших завжди слугує своєрідним дороговказом для тих, хто іде за ними. Величезна заслуга громад, які святкують перший рік об’єднання, в тому, що за ними ідуть інші. На жаль, неможливо передбачити всі проблемні моменти, коли починаєш масштабну реформу на державному рівні. Не змогли передбачити і певні проблеми при підготовці реформи децентралізації.
Тому, щоб вирішити ті проблеми, з якими стикнулись вже об’єднані громади у своїй діяльності, Верховна Рада та Кабінет Міністрів України сьогодні приймають відповідні законодавчі зміни, або й навіть пишуть нові закони.
Що потрібно робити на рівні влади для вироблення практичних механізмів реалізації всіх повноважень об’єднаної територіальної громади?
На мою думку, головне завдання сьогодні – консолідація об’єднаних громад навколо певних проблемних питань в своїй діяльності, напрацювання механізмів комунікацій, консультацій між собою. Їм потрібно навчитись представляти свої інтереси на державному рівні спільно, а не кожної окремо. Адже в громадах, які об’єднались, є системні проблеми, які однакові для всіх ОТГ.
Влада, зі свого боку, повинна створювати певні комунікаційні майданчики для обговорення проблемних питань ОТГ, що сьогодні і намагаються робити на центральному рівні. Своєрідним комунікаційним майданчиком стане і XI Щорічна конференція малих міст, яку організовує Асоціація малих міст України на цьому тижні. Конференція покликана не тільки знайти і транслювати позитивний досвід успішної історії об’єднаних громад, друга її частина присвячена обговоренню подальших кроків на шляху реформи децентралізації, яким чином її перезавантажити, щоби все ж таки децентралізація в Україні відбулась.
Наскільки важливим є стратегічне планування розвитком об’єднаних громад, і чи достатній кадровий потенціал на місцях?
Досвід показує, що без стратегії ефективність розвитку громади під великим питанням, адже стратегія дає можливість окреслити своє майбутнє, свої інтереси, і прописати яким чином потрапити в це майбутнє. Але, поки що, в цьому напрямку робляться тільки перші кроки. Розробка стратегії потрібна не лише тим ОТГ, які вже об’єднались, але і тим, хто тільки думає об’єднуватись.
Щодо кадрового потенціалу, то, безумовно, проблема в достатній кількості професіоналів є завжди. Особливо гостро вона відчувається на рівні невеликих громад, де сьогодні потрібні люди з досвідом стратегування, написання проектів, не тільки для міжнародних донорів, а і для Державного фонду регіонального розвитку, через який держава виділяє ОТГ вагомий фінансовий ресурс для їх розвитку.
Асоціація малих міст України робить певні кроки в цьому напрямку назустріч об’єднаним громадам: допомагає прописати стратегію ОТГ, писати проекти для отримання фінансування. Нещодавно спільно зі Швейцарсько-українським проектом “Підтримка децентралізації в Україні” DESPRO ми провели Школу місцевого самоврядування, у роботі якої взяли участь міські голови, голови об’єднаних територіальних громад, депутати місцевих рад.
Окресліть роль громадянського суспільства у формуванні спроможності об’єднаних громад.
Своєрідним викликом для громади, яка об’єднується, є створення єдності між селищами, які входять в ОТГ. Адже кожна окрема громада має свій мікроклімат, свій дух, а коли об’єднується 5, 10, 15 громад – народжується нова громада, яка ще не стала єдиним цілим. І якщо ця громада не буде мати єдності, єдиного мислення, то вона не буде розвиватись, а значить, не буде спроможною. Одним з кроків до формування спільного духу новосформованої ОТГ є обговорення стратегії. І тут дуже важлива роль громадянського суспільства, тому що класична стратегія пишеться і формується із залученням громадян – мешканців цієї території. Тому, я вважаю, що, крім муніципалітету, другим рушієм процесу об’єднання є саме громадянське суспільство.
Ми всі повинні усвідомити, що реформу місцевого самоврядування ми робимо для себе. Це оптимізація системи управляння у нашому спільному будинку – нашій країні. Адже діюча система управляння не просто застаріла, а створює системні проблеми у комунікації громади з владою, і кожен з нас це бачить.
За матеріалами офіційного сайту АММУ: http://ammu.com.ua/news-ammu/pavlo-koziryev-pro-reformu.html