15:23 | 11.06.2018

Гранти без маніпуляцій та жебрацтва: DESPRO провів семінар на тему фандрайзингу

Гроші потрібні усім, але далеко не всі знають, як законно збільшити їхню кількість. Кілька способів підказали експерти на семінарі «Інструменти фінансування місцевих інвестиційних проектів», який днями пройшов у столиці. Семінар організовували Швейцарсько-український проект «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO, Український інститут розвитку фондового ринку КНЕУ ім. В. Гетьмана, а також Громадська спілка «Українське об’єднання ринків капіталу». 

Одним з найцікавіших виступів був виступ експерта DESPRO з публічних послуг Вячеслава Козака, який розповів присутнім у залі фахівцям органів місцевого самоврядування та комунальних підприємств міст і об’єднаних територіальних громад, як правильно шукати та залучати кошти для реалізації місцевого розвитку. 

- Фандрайзинг – це цілеспрямований систематичний пошук спонсорських чи інших засобів для здійснення соціально значущих заходів, – зазначив експерт. – Тобто якщо ви хочете отримати фінансовий ресурс від грантодавця, підкреслюйте саме соціальну значущість. DESPRO, наприклад, співфінансує проекти з водопостачання та водовідведення, але при цьому допомагає насамперед таким громадам, життя яких має докорінно змінитися після будівництва водогону. Тобто у цих проектах головний аспект – соціальний. 

Вячеслав Козак звернув також увагу на те, що в умовах децентралізації велику перевагу мають заявки на здобуття коштів, створені із залученням представників місцевих громадських організацій. Дуже важливою є також гарантія повного інформаційного висвітлення буквально кожного кроку з реалізації проекту. Щоб полегшити цю задачу, пан Вячеслав навіть запропонував громадам створити на муніципальному рівні Єдиний центр з фандрайзингової діяльності. 

content_IMG_0036.jpg

Розповідаючи про джерела отримання того чи іншого ресурсу, експерт продемонстрував цікавий перелік: 

Види джерел фандрайзингу

  1. Держава: держзамовлення, гранти, цільове виділення коштів

  2. Органи місцевого самоврядування: муніципальні замовлення, цільове виділення коштів, спільна реалізація проектів

  3. Міжнародні фонди та донори: гранти, міжнародна технічна допомога, пільгове кредитування, гуманітарна допомога

  4. Комерційні структури: спонсорська, благодійна допомога грошима, послугами, інформацією

  5. Приватні особи: пожертви, вклади, заповіти

  6. Власна комерційна діяльність: платні послуги, вкладення в цінні папери, дохід від лотерей, благодійні концерти або презентації 

На перший погляд, ця інформація є давно відомою, але з іншого боку, деякі громади, перечитавши цей список, можливо, зрозуміють, що за деякими напрямками ще не працювали. А тим, у кого згадка про заповіт як про джерело надходжень до бюджету викличе посмішку, варто нагадати: найбільшу за всю історію готівкову суму у своєму заповіті залишив славетний Генрі Форд. Промисловець наказав розподілити 500 мільйонів доларів серед 4 157 організацій – навчальних та благодійних. 

- Перемогти у конкурсі на здобуття коштів найчастіше заважають егоцентризм, спроби маніпуляцій думкою потенційного грантодавця, а також відверта нечесність, – розповідає Вячеслав Козак. – Дуже шкодять загальному результату і спроби викликати у грантодавця почуття провини, якщо він не виділить кошти, жебрацтво з боку тих, хто претендують на гранти, а також банальне незнання ними власних потреб. Загалом потреби мають бути ретельно описані в обґрунтуванні запиту на грант чи іншу безповоротну допомогу. У такому обґрунтуванні громада має розповісти, чому вона гідна фінансової підтримки, задля кого працює, куди рухається і яких змін досягне, коли отримає допомогу. З іншого боку, проектна пропозиція має бути складена таким чином, щоб її могла б зрозуміти навіть 13-річна дитина. Водночас ця пропозиція повинна по-хорошому вразити грантодавця, який має захотіти взяти участь у вашому проекті. 

- Сьогодні я зрозуміла, що ми вже багато років успішно займаємося фандрайзингом, от тільки не знали, що це так називається, – поділилася враженнями від виступу пана Козака директор департаменту бюджету та фінансів Житомирської міської ради Діна Прохорчук. – Тим не менше, деякі моменти я собі занотувала. Адже важливо не тільки цілеспрямовано шукати різноманітні ресурси, але й робити це правильно. 

content_IMG_0039.jpg

Наприкінці семінару експерт дав пораду керівникам об’єднаних громад. 

 - Я би радив головам громад займатися значними проектами, не розмінюючись на дрібниці, – сказав Вячеслав Козак. – Бо так чи інакше на кожен грантовий проект громада має виділити 1-2 людини. Щоб ефект від використання коштів був більшим, цей проект має бути масштабним. Крім того, він повинен вирішувати проблему, щонайменше, цілого села чи міста, а не його частини. Причому повинен робити це кардинально. Тобто після реалізації проекту такої проблеми вже не має бути в принципі. Деколи, наприклад, проекту DESPRO пропонують забезпечити водою якусь частину села. Ми відмовляємось, бо це може лише спричинити соціальну напругу: хтось у селі матиме воду, а хтось ні. Крім цього, проблему з водою у селі таки не буде вирішено. Отже, готуючи проектні пропозиції, треба обов’язково пам’ятати про масштабність.


Автор: Дмитро Синяк

Джерело: портал "Децентралізація"

Короткая ссылка на новость: http://despro.org.ua/~0v8OL